Har du fått avslag på erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE)?

Mange pasienter opplever dette som frustrerende og urettferdig. Våre erfarne advokater hjelper deg med å forstå avslaget, vurdere saken din og klage dersom det finnes grunnlag for det. Med over 20 års erfaring innen pasientskade og erstatningsrett jobber vi for at du skal få den erstatningen du har krav på.

Av Codex Advokat
12/02/2025

Dette får du vite om avslag på erstatning fra NPE:

Hva er Norsk pasientskadeerstatning (NPE)?

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) er et forvaltningsorgan under Helse- og omsorgsdepartementet. De behandler erstatningskrav fra pasienter som har fått en pasientskade.

Dersom NPE godkjenner erstatningskravet ditt, dekker de også advokatutgifter for fastsettelse av erstatningsbeløpet.

Hvem har rett på erstatning fra NPE?

For å ha krav på erstatning må du som regel oppfylle følgende vilkår:

  • Skade som skyldes svikt i helsehjelpen (f.eks. feilbehandling, forsinket diagnose, manglende oppfølging)
  • Skade etter infeksjon på sykehus
  • Skade etter vaksinasjon (dersom vaksinen mest sannsynlig har forårsaket skade)
  • Økonomisk tap eller varig betydelig skade (minst 10 000 kr)

Derfor får du avslag på erstatning fra NPE

Det er flere grunner til at NPE kan avslå en erstatningssøknad:

  • Manglende årsakssammenheng – Skaden kan ikke knyttes direkte til svikt i helsehjelpen.
  • God medisinsk praksis – Behandlingen ble utført i tråd med medisinske standarder.
  • Infeksjon skyldes forhold ved deg selv – Risikoen økte pga. underliggende sykdom, røyking, osv.
  • Ingen økonomisk skade eller varig skade – Hvis tapet ikke overstiger 10 000 kr.

Avslag kan være komplekse å forstå. En erfaren advokat kan hjelpe deg med å avklare årsaken og vurdere om du har grunnlag for klage. Ta kontakt med oss!

Hvordan hjelper en advokat deg i klageprosessen?

Dersom du har fått avslag på erstatning fra NPE, kan en advokat:

Gjennomgå avslaget og vurdere om det er grunnlag for klage.
Innhente medisinske vurderinger og dokumentasjon som styrker saken din.
Skrive og sende en klage til NPE og eventuelt Pasientskadenemnda.
Vurdere om det er grunnlag for å ta saken videre til domstolene.

I mange tilfeller vil NPE eller Pasientskadenemnda omgjøre vedtaket dersom advokaten kan påvise feil eller manglende vurderinger i avslaget.

Slik klager du på avslaget – steg for steg

  1. Få en ny vurdering av sakenKontakt en advokat så raskt som mulig.
  2. Send klage til NPE – Hvis de ikke omgjør vedtaket, sendes saken videre til Pasientskadenemnda.
  3. Vurder søksmål – Hvis Pasientskadenemnda også avslår, kan saken bringes inn for domstolene.

Viktige frister:

  • Klagefrist: 3 uker etter avslag
  • Søksmålsfrist: 6 måneder etter vedtak fra Pasientskadenemnda

Hvorfor velge oss? Våre advokater gir deg en ny vurdering

  • Erfarne advokater innen pasientskade og erstatningsrett
  • Flere av våre advokater har jobbet i NPE og Pasientskadenemnda
  • Landsdekkende bistand – vi hjelper deg uansett hvor du bor
  • Resultatorientert – vi jobber for at du skal få den erstatningen du har krav på

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Hvor lang tid tar det å klage på et avslag fra NPE?

Behandlingstiden varierer, men en klage til NPE tar vanligvis 3–6 måneder. Dersom saken må behandles av Pasientskadenemnda, kan det ta ytterligere 6–12 måneder.

Hva koster det å bruke advokat i en pasientskadesak?

Dersom klagen fører til en omgjøring av avslaget, dekker NPE som regel rimelige og nødvendige advokatutgifter. Vi gir deg en vurdering av saken før vi starter arbeidet.

Hvor stor er sjansen for å få omgjort et avslag?

Dette avhenger av grunnlaget for avslaget. Dersom det kan påvises feil i vurderingen eller manglende bevis, øker sjansen for å få omgjort vedtaket. Våre advokater analyserer saken din grundig for å vurdere mulighetene.

Kan jeg klage selv, eller bør jeg bruke advokat?

Du kan klage selv, men en advokat vil kunne styrke saken din ved å påpeke juridiske feil og innhente nødvendig dokumentasjon. Mange saker har større sjanse for å lykkes med profesjonell bistand.

Få en uforpliktende vurdering – vi hjelper deg videre

Har du fått avslag på erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE)? Ikke gi opp! Våre erfarne advokater vurderer saken din og hjelper deg med å klage dersom det finnes grunnlag for det.
 

📞 Ring oss i dag: 22 93 38 50
✉️ Send en forespørsel her 

Vi prioriterer din sak og jobber for at du skal få riktig erstatning!

Vi bistår klienter over hele landet.