- Hovedside>
- Pasientskade>
- Klage på avslag fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE)
Klage på pasientskadeerstatning – Slik får du omgjort avslag fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE)

Har du fått avslag fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE)? Du har rett til å klage, men prosessen er kompleks. Mange avslag skyldes feilvurderinger eller mangelfull dokumentasjon. En advokat med erfaring fra pasientskadeerstatning kan avdekke feil i avslaget, styrke saken din med nye medisinske vurderinger og ta klagen videre til Pasientskadenemnda eller domstolene. Med riktig bistand øker sjansen for at du får erstatningen du faktisk har krav på.
Artikkelen er skrevet og kvalitetssikret av Codex Advokat sitt team for personskade og pasientskadeerstatning.
Kort oppsummert
- Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav etter pasientskader.
- Får du avslag, kan du sende en klage innen 3 uker.
- Klagen kan føres videre til Pasientskadenemnda (PSN) dersom NPE ikke omgjør.
- En erfaren advokat på pasientskadeerstatning øker sjansen for å vinne frem.
- Ved medhold dekker NPE dine advokatutgifter.
Hva er Norsk pasientskadeerstatning (NPE)?
Norsk pasientskadeerstatning er et statlig organ som vurderer erstatningskrav fra pasienter som har opplevd skade etter feilbehandling, forsinket diagnose eller mangelfull oppfølging.
Dersom NPE godkjenner kravet ditt, fastsettes erstatningen og advokatutgifter dekkes. Men mange opplever avslag – ofte uten at alle sider av saken er tilstrekkelig belyst.
💡 Visste du at?
I 2023 behandlet NPE 5 745 saker (ja/nei-vedtak). Kun 1 602 av dem (omtrent 28 %) endte med medhold for pasienten.
Hvem har rett på pasientskadeerstatning?
For å få erstatning må du normalt oppfylle tre vilkår:
- Ansvarsgrunnlag: Det må ha skjedd en svikt i behandlingen eller diagnostikken.
- Årsakssammenheng: Skaden må skyldes svikten.
- Økonomisk tap eller varig skade: Tapet må overstige 10 000 kr, eller skaden må være betydelig.
Hvis NPE mener at ett av disse vilkårene ikke er oppfylt, får du avslag. Det er her advokathjelp kan være avgjørende for å påvise feil i vurderingen.
Eksempler på tilfeller som kan gi erstatning:
- Feildiagnostisering (f.eks. forsinket kreftdiagnose).
- Nerveskader etter operasjon.
- Manglende oppfølging etter alvorlige symptomer.
- Infeksjoner på sykehus som kunne vært unngått.
Hvorfor får mange avslag fra NPE?
NPE avslår mange krav, ofte med begrunnelser som:
- Behandlingen var i tråd med god medisinsk praksis.
- Skaden skyldes sykdommen i seg selv, ikke behandlingen.
- Det foreligger ikke økonomisk tap over minstebeløpet på 10.000 kroner.
- Det er ikke sannsynliggjort årsakssammenheng mellom behandling og skade.
Slike begrunnelser kan fremstå bastante, men er ikke alltid riktige. Advokater med erfaring fra pasientskadeerstatning vet hvilke argumenter som kan få NPE eller Pasientskadenemnda til å snu.
💡 Visste du at?
Tall fra NPE viser at mange saker omgjøres når de behandles i Pasientskadenemnda. Det betyr at et avslag fra NPE ikke nødvendigvis er slutten på saken din.
Trenger du hjelp med klage til NPE?
Send oss en henvendelse under, så tar vi kontakt.
Hvordan klager du på et vedtak fra NPE?
Dersom du får avslag, har du rett til å klage. Prosessen er slik:
- Klagefrist: Du må klage innen tre uker etter at du mottok avslaget.
- NPE vurderer klagen: NPE kan omgjøre sitt eget vedtak dersom nye opplysninger tilsier det.
- Pasientskadenemnda: Dersom NPE ikke endrer sitt vedtak, sendes saken videre til Pasientskadenemnda.
- Søksmål: Hvis Pasientskadenemnda opprettholder avslaget, kan du bringe saken inn for domstolene.
Det er en krevende prosess å skrive en klage selv. Mange saker faller på dokumentasjon og medisinske vurderinger. En erfaren advokat i pasientskadeerstatning kan styrke saken din betydelig.
Vanlige feil ved klage til NPE
Mange gjør feil når de klager på vedtak fra NPE. Her er noen typiske eksempler:
- Sender klagen uten å legge ved nye opplysninger.
- Overser klagefristen på tre uker.
- Skriver klagen selv uten å bruke medisinsk dokumentasjon.
- Oppgir ikke økonomiske konsekvenser godt nok.
Å bruke en advokat på dette stadiet kan være forskjellen på avslag og medhold.
Slik går du frem
- Kontakt advokat så raskt som mulig etter at du mottar et avslag.
- Samle all dokumentasjon: legejournaler, prøvesvar, spesialistuttalelser.
- Avklar om klagen gjelder ansvarsgrunnlag, årsakssammenheng eller økonomisk tap.
- La advokaten formulere klagen og legge frem nødvendige argumenter.
Jo tidligere du tar kontakt, desto større er sjansen for at du får rett.
Hva kan Codex Advokat gjøre for deg?
Våre advokater har spesialisert seg på pasientskadeerstatning og bistår deg gjennom hele prosessen:
- Juridisk vurdering av vedtaket fra NPE.
- Innhenting og gjennomgang av medisinsk dokumentasjon.
- Utarbeidelse av klage til NPE.
- Representasjon i Pasientskadenemnda.
- Prosess for domstolene dersom saken må tas videre.
Når NPE godkjenner ansvar, dekker de også nødvendige utgifter til advokat for fastsettelse av erstatningen.
Ofte stilte spørsmål
Norsk pasientskadeerstatning (NPE) er et statlig organ som behandler krav om pasientskadeerstatning. Dersom du har blitt utsatt for feilbehandling eller mangelfull helsehjelp, kan du sende inn krav til NPE.
Du sender en skriftlig klage innen tre uker fra du mottok vedtaket. Dersom NPE opprettholder avslaget, sendes saken videre til Pasientskadenemnda for ny behandling.
Ja, en advokat med erfaring innen pasientskadeerstatning kan avdekke feil, sørge for riktig dokumentasjon og fremme en sterkere klage. Utgifter til advokat dekkes dersom du får medhold.
Ved godkjent pasientskade dekker NPE nødvendige og rimelige utgifter til advokat i forbindelse med fastsettelse av erstatningen. Ved klage uten medhold kan du i noen tilfeller bruke rettshjelpsforsikring.
Sjansen varierer fra sak til sak, men mange får medhold ved klage til Pasientskadenemnda. En advokat kan øke sannsynligheten ved å styrke saken med medisinsk og juridisk dokumentasjon.